9. juni 2023

Projektleder ansat til NordUng

Ansættelse

Projekt NordUng har pr. 1. august 2023 ansat lektor Mischa Sloth Carlsen som projektleder Mischa Sloth Carlsen har i perioden hvor NordUng realiseres orlov fra sin stilling som lektor på Aurehøj Gymnasium.

Mischa Sloth Carlsen

Mischa Sloth Carlsen er kendt som en faglig dynamo med et stort og bredt netværk inden for gymnasieskolen i Danmark, Sverige og Norge, ikke mindst i kraft af sin indsats inden for Dansklærerforeningens G-sektion. Hun har også en karriere som lærebogsforfatter. De seneste to udgivelser er lige kommet på gaden: Sociale medier og virkelighedsopfattelser og Med tiden – et litteraturhistorisk overblik (skrevet sammen med Maja Bødtcher-Hansen).

”Med ansættelsen af Mischa Sloth Carlsen har vi fået den ideelle start på projekt NordUng”, udtaler styregruppeformand Frans Gregersen. ”Vi havde et fornemt ansøgerfelt og det lover godt for projektets fremtid.”

”Jeg glæder mig intenst til at arbejde sammen med Mischa Sloth Carlsen”, siger Bergur Rønne Moberg, projektets leder. ”Hun har alle de kvalifikationer vi var ude efter hos vores projektkoordinator - og mere til.”

Den nye projektleder siger selv: "Jeg glæder mig meget til at arbejde for, at NordUng gennem faglige kulturmøder kan rykke ved den nordiske selvforståelse og gensidige nysgerrighed over for de guldgruber, vi gemmer på, og det, vi kan sammen. NordUng kan give gymnasierne mulighed for at skabe nye faglige værdier og læringsbaner for unge i mange fag. Her giver det nordiske fællesskab kreative benspænd for at se sig selv i mødet med dem, vi måske havde taget for givet som 'de nærmeste' i vores del af verden. Der er nok at tage fat på efter årene med corona, hvor skærmene vandt alles opmærksomhed. Hvordan kan de unge sammen rette blikket ud mod en verden, der er udfordret af et utal af spørgsmål fra klima og krig til køn og kunstig intelligens?"

Mischa Sloth Carlsen er ikke ukendt på Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab da hun siden 2016 har været med i instituttets aftagerpanel.