25. november 2024

NordUng sætter spor i ny studieretning på IBC Kolding

Af Karina Juhl Jensen, Merete Søberg Christensen, Birgitte Schmidt og Jette Mortensen, lektorer på IBC Kolding.

På International Business College Kolding (IBC Kolding) har vi startet den nye studieretning Marketing og Økonomi – NordUng. Inspireret af vores deltagelse i NordUng-projektet gør vi Norden til omdrejningspunkt for en toning af det tværfaglige samarbejde. Studieretningen er i første omgang er blevet tilbudt eleverne som en del af deres uddannelsesvalg i fagene dansk, tysk, international økonomi og afsætning.

Her får eleverne mulighed for at dykke ned i begreber som 'New Nordic, branding af Norden, Deutsche New Nordic og landeanalyser. Studieretningen blev d. 20.11.24 skudt i gang, hvor fagene havde skabt en hel tværfaglig fordybelsesdag. Med projektet New Nordic – mellem kultur og handel styrkes elevernes forståelse af de nordiske landes kulturelle, sproglige og økonomiske fællestræk.

Samarbejdet med projektleder Mischa Sloth Carlsen og udviklingskonsulent Dorthe Greisgaard Larsen har været centralt for udviklingen af NordUng-studieretningen. I projektets andet år er der planlagt et unikt udvekslingsprogram med Malmø Borgarskola, en af de svenske NordUng-skoler. Kontakten blev skabt under NordUngs åbningskonference i januar 2024. Eleverne vil her arbejde med FN’s Verdensmål 14 og 17, hvor de skal udvikle bæredygtige løsninger for en café. Dette giver dem praktisk erfaring med at anvende deres faglige viden i en nordisk kontekst og styrker deres interkulturelle kompetencer.

Projektet kombinerer økonomisk forståelse med sproglige og kulturelle perspektiver og giver eleverne mulighed for at opleve, hvordan forskelligheder kan bruges som en styrke i regionalt samarbejde. Vores håb er, at det tværfaglige fokus kan være med til at modne eleverne og åbne deres horisont, så de kan navigere i en globaliseret verden med både nordisk og internationalt perspektiv.

Emner