30. september 2024

Veje og visioner for den nordiske didaktik

Af Mischa Sloth Carlsen, projektleder i NordUng

Hele holdet af udviklingskonsulenter og ledelsesgruppe i Kungälv.

NordUngs team af udviklingskonsulenter har holdt tre dages seminar om veje og visioner for den nordiske didaktik i skønne Kungälv. Formålet var at give NordUng en god portion fælles faglig og didaktisk energi på tværs af lande og fag. Vi håber, at mødet kan komme de mange skoler til gavn i form af en stærkere koordineret tilgang til spørgsmål som fag og læreplaner, og at NordUng kan rykke ved den nordiske didaktik og samhørighed på tværs af lande. 

Foruden møder og workshops bød programmet på indslag og oplæg om fagrelevante problemstillinger. Vi havde besøg af den svenske forfatter Faysa Idle, der kom med litterære vidnesbyrd fra den svenske bandekrig i en samtale med Viktoria Fernstedt-Westberg og Anne-Marie Mai om selvbiografien Et ord for blod. Frida Boräng fra Göteborg Universitet gav spændende politologisk indblik i sammenhænge mellem migration, velfærdsstat og arbejdsmarked. Med Marianne Johansson fik vi et forbilledligt indblik i naturvidenskabsdidaktik med brug af nordisk empiri. Bergur Rønne Moberg fra Københavns Universitet fik overbevist os om nødvendigheden af et nyt ideal for almendannelsen, ‘ocean literacy’ og ‘blå humaniora’. Endelig var der også anledning til hyggeligt samvær med både byvandring ved holdets lokale guide Anders Kjellberg, morgen- og aftensang og nordisk quiz ved Arne Osland. 

Faysa Idle har skrevet den stærke selvbiografi Ett ord för blod om sin opvækst i miljøet for den svenske bandekrig. Bogen er oversat til de andre nordiske sprog og anbefales varmt af os læsere.

Emner