Om NordUng
Projekt Nordisk perspektiv i ungdomsuddannelserne (NordUng) styrker den nordiske samhørighed mellem unge i uddannelse. I projektet deltager skoler, lærere og didaktiske udviklingskonsulenter fra Danmark, Norge, Sverige og Færøerne.
I løbet af NordUngs tre år udvikles undervisningsforløb, som kan støtte lærere i alle de nordiske lande i at arbejde med et nordisk perspektiv i en række fag. De deltagende fag er primært modersmålsfag/nabosprogsfag, historie/idéhistorie, samfundsfag, (natur)geografi og biologi, men også international økonomi, religion og musik er involveret.
Undervejs skal lærere og elever med støtte fra et korps af udviklingskonsulenter udvikle, afprøve og kvalificere forløbene, som efterfølgende stilles til rådighed for alle lærere i Norden gennem platformen Norden i Skolen.
Læs projektansøgningen (pdf).
Eksempler på fokusområder
- Klima- og miljøbevidsthed, som den afspejles i litteratur, biologifaget og samfundsfag
- Identitetspolitik: Er den nordiske debat anderledes end den amerikanske – er der forskelle landene imellem? Perspektiver fra diskursanalyse, historie og samfundsvidenskaberne
- Køn og identitet som f.eks. tematiseret i den moderne klassiker SKAM og andre ungdomsserier (Lovleg, Salsa, Doggystyle mm)
- Amerikaniseringens epoke – i Norden, set fra historiefaget og engelsk
- Fortiden i nutiden i de respektive nordiske lande, forstået som sammenligning af de forståelsesformer vi anlægger på egen historie
- Nordiske kortfilm som genre, set fra film- og mediefaget
- Internationalisering og nordificering, set fra geografi, modersmålsfagene og historie
- Indvandring og integration i Norden, ligheder, forskelle og erfaringer, set fra samfundsfag, historie og modersmålsfag
- Nordens sprog som ressource for fælles forståelse, set fra modersmålsfagene og naturvidenskaberne
- Oversættelse af nordiske mesterværker til andre nordiske sprog, set fra modersmålsfagene og fremmedsprogsfagene
- AI og sociale medier – trivsel, fordybelse og fællesskaber i en online- og offlinevirkelighed
Pilot- og hovedprojekt
Projektet indledes med halvårigt pilotprojekt, som arbejder med danske, svenske og norske ungdomsuddannelser, hvor 7 gymnasier deltager. I hovedprojektet deltager 25 skoler.
Læs om pilot- og hovedprojektet.
Organisation
Styregruppen behandler projektets budget og regnskab og drøfter og vedtager programforslag fra skolerne og er derudover sparringsorgan for ledelsesgruppen bestående af interne og eksterne aktører fra relevante faglige og politiske miljøer samt NordUngs ledelsesgruppe og skoler. Medlemmerne er:
- Professor emeritus Frans Gregersen (formand)
- Professor Ane Qvortrup
- Professor Anne-Marie Mai
- Tidl. minister Bertel Haarder
- Tidl. lektor Jens Hestbech
- Lektor emeritus Erik Skyum-Nielsen
- Thomas Henriksen, programchef fra Norden i Skolen
- Projektlederne Mischa Sloth Carlsen, Bergur Rønne Moberg og Malene Monka.
Desuden sidder der en lærerrepræsentant samt en valgt elevrepræsentant og -suppleant valgt for et år ad gangen. I øjeblikket er lærerepræsentanten Christina Holst Johansen, Gribskov, elevrepræsentanten Laura Sif Dalby Brown, Aurehøj og elevsuppleanten Aviaja Hansen fra Gribskov.
- Norden i Skolen v. Foreningerne Norden, som vil formidle de nye undervisningsforløb og materialer til undervisere over hele Norden.
- 24 skoler deltager i hovedprojektet
- 7 skoler deltager i pilotprojektet
- Motiverer og sparrer med lærerne om udvikling af undervisning og forløb.
- Faciliterer, samler, redigerer og sikrer formidling af aktivitetsforslag og forløb til portalen Norden i Skolen.
- Observerer undervisning og fungerer som undersøgende didaktiker på feltstudium i tæt samarbejde med projektlederen for gymnasiefagligt udviklingsarbejde.
Projektleder for gymnasiefagligt udviklingsarbejde og daglig leder
- Leder af det faglige arbejde i teamet af udviklingskonsulenter.
- Besøger skoler, observerer undervisning og fungerer som undersøgende didaktiker på feltstudium i tæt samarbejde med udviklingskonsulenterne.
- Kommunikerer med skoler om deadlines og nyheder.
- Sikrer alle kontrakter og samarbejdsaftaler.
- Intern og ekstern kommunikation.
Projektledere for universitetsfagligt udviklingsarbejde
Bergur Rønne Moberg (PI)
- Tovholdere for udvikling af universitetsfaglige undervisningsinitiativer, der kan understøtte det gymnasiale udviklingsarbejde.
- Sparring for projektleder for gymnasialt udviklingsarbejde.
Styregruppeformand
- Leder af styregruppen.
- Sparring for projektleder for gymnasialt udviklingsarbejde.
- Understøtter og supplerer den daglige ledelse i bl.a. udøvelsen af det gymnasiefaglige udviklingsarbejde og kommunikationen med skolerne om samarbejdet.