Projektet

NordUng er delt op i et pilotprojekt, som udførtes på 7 skoler fra august 2023 til begyndelsen af 2024, og et hovedprojekt, som løber på 26 skoler i perioden fra 1.2. 2024 til 30.6. 2026.

Hovedprojekt

Her deltager i alt 26 skoler fra Danmark, Færøerne, Norge og Sverige; de er fordelt bredt på skoleformer inden for de gymnasiale uddannelser.

Formålet er at være et didaktisk laboratorium, hvor de deltagende fag udvikles, så de som noget naturligt anlægger et nordisk perspektiv i undervisningen, og så fagene også styrker den nordiske samhørighed.

Resultatet er en række vildt forskellige undervisningsforløb, som alle har det til fælles, at de vil blive formidlet til glæde for lærere og elever i alle de nordiske lande på platformen Norden i Skolen. Håbet er, at nordisk undervisning vil brede sig som ringe i vandet, så det bliver helt naturligt for alle fag at bruge Norden som ramme, hvor det giver ekstra dybde og mere faglig mening. NordUng går forrest ved at kaste små og mellemstore sten i vandet.

Store arrangementer

Tid og sted​

Arrangement

30. januar 2024 på Københavns Universitet

Ny nordisk faglighed

Åbningskonferencen indleder hovedprojektet for alle de deltagende aktører i projektet.

Læs nyheden, og se programmet.

29.-31. august 2024 på Nordiska Folkhögskolan i Kungälv

Veje og visioner for den nordiske didaktik

På et tredages arbejdsseminar for NordUngs udviklingskonsulenter rustes holdet med ny inspiration om det nordiske og til at få fælles didaktisk pejling omkring opgaven for hovedprojektets skoler.

Læs nyheden.

31. januar 2025 på Københavns Universitet

Vinkler og visioner for det nordiske i undervisningen

På midtvejskonferencen for alle NordUngs lærere, udviklingskonsulenter og elever deles nye indsigter fra projektet. Med afsæt i workshops, foredrag og kunstneriske indslag gødes grunden for den sidste halvdel af det fælles udviklingprojektet.

Læs nyheden, og se programmet.

30.-31. januar 2025 på Københavns Universitet

Ungdomstræf for NordUngs elever

Parallelt med midtvejskonferencen afholdes to dages ungdomstræf for elever fra alle NordUngs skoler. Eleverne mødes og og udvikler fællesskaber på tværs af Nordens grænser. De har sammen udarbejdet en vision for det nordiske.
23. marts 2026 på Nordatlantens Brygge i København

Afslutningskonference om nordisk didaktik

NordUngs lærere og udviklingskonsulenter præsenterer udvalgte fund og resultater fra projektet om undervisning med nordisk perspektiv. Målgruppen er eksterne undervisere og andre aktører inden for ungdomsuddannelserne i hele Norden.

 

Hver NordUng-skole har en eksternt tilknyttet gymnasiefaglig udviklingskonsulent. Samarbejdet koordineres af projektleder for gymnasialt udviklingsarbejde Mischa Sloth Carlsen.

Danmark

Skoler Programbeskrivelser Udviklingskonsulenter
Alssundgymnasiet Sønderborg Forår 2024 - efterår 2025
Efterår 2025
Ditte Eberth Timmerman
Aurehøj Gymnasium

Forår 2024 - efterår 2025
Efterår 2025
Jan Aasbjerg Petersen
Frederikssund Gymnasium Forår 2024 - efterår 2025
Efterår 2025
Lotte Prætorius
Gribskov Gymnasium Forår 2024 - efterår 2025
Efterår 2025
Lone Gad Gunbak
HF Centret Efterslægten Forår 2024 - efterår 2025
Efterår 2025
Charlotte Horn
IBC Kolding Forår 2024 - efterår 2025
Efterår 2025
Dorte Greisgaard Larsen
Morsø Gymnasium Forår 2024 - efterår 2025
Efterår 2025
Marianne Johansson
Rysensteen Gymnasium Forår 2024 - efterår 2025
Efterår 2025
Lene Nibuhr Andersen
SESG Svendborg Forår 2024 - efterår 2025
Efterår 2025
Brian Dupont Larsen
Støvring Gymnasium Forår 2024 - efterår 2025
Efterår 2025
Thomas Grützmeier

Færøerne

Glasír Gymnasium, Tórshavn Forår 2024 - efterår 2025
Efterår 2025
Sara Krogh
Miðnám á Kambsdali, Fuglafjørður Forår 2024 - efterår 2025
Efterår 2025
Nicolai Rekve Eriksen

Norge

Bergen Katedralskole Forår 2024 - efterår 2025
Efterår 2025
Guro Skårdal Nygård
Cissi Klein VGS, Trondheim Forår 2024 - efterår 2025
Efterår 2025
Kjersti Rognes Solbu
Fyllingsdalen VGS, Bergen Forår 2024 - efterår 2025
Efterår 2025
Jorunn Øveland Nyhus
Hadeland Gymnasium Forår 2024 - efterår 2025
Efterår 2025
Marit Eikeland
Kristiansand Katedralskole Gimle Forår 2024 - efterår 2025
Efterår 2025
Arne Osland
Oslo Katedralskole Forår 2024 - efterår 2025
Efterår 2025
Tonje Caspara Bakken
Sandsli VGS, Bergen Forår 2024 - efterår 2025 Kjersti Rognes Solbu
UWC Red Cross Nordic, Flekke Efterår 2025 Nicolai Rekve Eriksen

Sverige

Karolinska Gymnasiet, Örebro Forår 2024 - efterår 2025
Efterår 2025
Lotte Prætorius
LBS Kreativa Gymnasiet Göteborg Forår 2024 - efterår 2025
Efterår 2025
Nina Bengtsson
Malmö Borgarskola Forår 2024 - efterår 2025
Efterår 2025
Viktoria Fernstedt-Westberg
Stiernhööksgymnasiet, Rättvik  Forår 2024 - efterår 2025
Efterår 2025
Thorkil Boisen
Spyken, Lund Efterår 2025 Thorkil Boisen
Värmdö Gymnasium, Stockholm Forår 2024 - efterår 2025
Efterår 2025
Anders Kjellberg

 

  

Pilotprojekt

Projektet indledes med halvårigt pilotprojekt, som arbejder med danske, svenske, norske og færøske ungdomsuddannelser. Det indeholder udvikling af forsøgsundervisningsforløb, identifikation af andre ressourcepersoner, især i den del af Norden, som ikke er med i det indledende pilotprojekt, og udarbejdelse af nye typer af undervisningsmateriale (analogt og digitalt) samt vurdering af mulighederne for ny udnyttelse af allerede foreliggende materiale.

Pilotprojektet løber fra 1. august 2023 til 31. januar 2024.

Skoler i pilotprojektet

  • Fra Norge: Hartvig Nissens skole
  • Fra Sverige: Katedralskolan
  • Fra Færøerne: Glasir
  • Fra Danmark: Aurehøj, Frederikssund, Gribskov og Rysensteen.