Projektet
NordUng er delt op i et pilotprojekt, som udførtes på 7 skoler fra august 2023 til begyndelsen af 2024, og et hovedprojekt, som løber i perioden fra 1.2. 2024 til 30.6. 2026.
Hovedprojekt
Her deltager i alt 24 skoler fra Danmark, Færøerne, Norge og Sverige; de er fordelt bredt på skoleformer inden for de gymnasiale uddannelser.
Formålet er at være et didaktisk laboratorium, hvor de deltagende fag udvikles, så de som noget naturligt anlægger et nordisk perspektiv i undervisningen, og så fagene også styrker den nordiske samhørighed.
Resultatet er en række vildt forskellige undervisningsforløb, som dog alle har det til fælles, at de vil blive formidlet til glæde for lærere og elever i alle de nordiske lande på platformen Norden i Skolen. Håbet er, at nordisk undervisning vil brede sig som ringe i vandet, så det faktisk bliver helt naturligt for alle fag at bruge Norden som ramme der, hvor det giver ekstra dybde og mere faglig mening. NordUng går forrest ved at kaste små og mellemstore sten i vandet.
Konference: Ny nordisk faglighed i de gymnasiale uddannelser
Hovedprojektet indledes med en konference 30. januar for de deltagende skoler mv. (kun for inviterede). Se programmet for konferencen.
Hver NordUng-skole har en eksternt tilknyttet gymnasiefaglig udviklingskonsulent. Samarbejdet koordineres af projektleder for gymnasialt udviklingsarbejde Mischa Sloth Carlsen.
Danmark
Alssundgymnasiet Sønderborg | Ditte Eberth Timmerman |
Aurehøj Gymnasium | Jan Aasbjerg Petersen |
Frederikssund Gymnasium | Lotte Prætorius |
Gribskov Gymnasium | Lone Gad Gunbak |
HF Centret Efterslægten | Charlotte Horn |
IBC Kolding | Dorte Greisgaard Larsen |
Morsø Gymnasium | Marianne Johansson |
Rysensteen Gymnasium | Lene Nibuhr Andersen |
SESG Svendborg | Brian Dupont Larsen |
Støvring Gymnasium | Thomas Grützmeier |
Færøerne
Glasír Gymnasium, Tórshavn | Sara Krogh |
Miðnám á Kambsdali, Fuglafjørður | Nicolai Rekve Eriksen |
Norge
Bergen Katedralskole | Guro Skårdal Nygård |
Cissi Klein VGS, Trondheim | Kjersti Rognes Solbu |
Fyllingsdalen VGS, Bergen | Jorunn Øveland Nyhus |
Hadeland Gymnasium | Marit Eikeland |
Kristiansand Katedralskole Gimle | Arne Osland |
Oslo Katedralskole | Tonje Caspara Bakken |
Sandsli VGS, Bergen | Kjersti Rognes Solbu |
Sverige
Karolinska Gymnasiet, Örebro | Lotte Prætorius |
LBS Kreativa Gymnasiet Göteborg | Nina Bengtsson |
Malmö Borgarskola | Viktoria Fernstedt-Westberg |
Stiernhööksgymnasiet, Rättvik | Thorkil Boisen |
Värmdö Gymnasium, Stockholm | Anders Kjellberg |
Pilotprojekt
Projektet indledes med halvårigt pilotprojekt, som arbejder med danske, svenske, norske og færøske ungdomsuddannelser. Det indeholder udvikling af forsøgsundervisningsforløb, identifikation af andre ressourcepersoner, især i den del af Norden, som ikke er med i det indledende pilotprojekt, og udarbejdelse af nye typer af undervisningsmateriale (analogt og digitalt) samt vurdering af mulighederne for ny udnyttelse af allerede foreliggende materiale.
Pilotprojektet løber fra 1. august 2023 til 31. januar 2024.
Skoler i pilotprojektet
- Fra Norge: Hartvig Nissens skole
- Fra Sverige: Katedralskolan
- Fra Færøerne: Glasir
- Fra Danmark: Aurehøj, Frederikssund, Gribskov og Rysensteen.
Programforslag
Katedralskolan i Lund
Programforslag (pdf)
- Katarina Kvennberg, 046 – 359 76 63 (lärare i historia och samhällskunskap)
- Marcus Karlsson, 046 – 359 76 63 (lärare i historia, samhällskunskap och religion)
Gribskov
Programforslag (pdf)
Kontakt: Christina Holst Johansen
Aurehøj
Programforslag (pdf)
Kontakt: Henriette Bruun
Rysensteen
Programforslag (pdf)
Kontakt: Nanna Flindt Kreiner
Frederikssund
Programforslag (pdf)
Kontakt: Bodil Fogh
Glasir, Torshavn, Færøerne
Programforslag (pdf)
Kontakt
Hartvig Nissens Skole, Oslo, Norge
Programforslag (pdf)
Kontakt